Anayurt Gazetesi
SİYASET TÜRKİYE EKONOMİ DÜNYA SPOR MAGAZİN KÜLTÜR-SANAT FOTO GALERİ WEB TV YAZARLAR
Whatsapp İhbar Hattı
YAZARLARNamık Kemal ZEYBEK

Namık Kemal ZEYBEK

Hoca Ahmet Yesevi’de Gök İnanç

26 Şubat 2016 Cuma
Facebook'ta Paylaş Twitte'da Paylaş Whatsapp'tan Gönder Haberi Yazdır Metni küçült Metni büyüt

Hoca Ahmet Yesevi Uluslar arası Türk-Kazak Üniversitesine bağlı H.A.Y araştırma Merkezi’nin kapısının üzerine N. Nazarbayev’in şu sözlerini yazmıştık: “H.A.Y. Türklük Temelleriyle İslam Tasavvufunu bağdaştırıp bize İslam’ı öğreten Ulu Kişidir”
Türklük temellerinin başında GÖK-TANRI inancı gelir. H.A.Y Hikmetlerinde bu inancın yansımaları nedir?
Öncelikle GÖK-TANRI inancı Varlık Birliğine inanmak demektir; “TANRI varlığın tamamını içine alır ve tamamının içindedir.”
H.A.Y Divan-ı Hikmet’teki dörtlüklerinde en çok Mansur’dan söz eder ve “Şah Mansur’un Enel Hakk’ı bica emes” diyerek onun Enel Hakk sözünü onayladığını belirtir. Enel Hakk sözünün anlamı ise Varlık Birliği inancından başkası değildir.
H.A.Y’nin şu sözleri de bir tür Enel Hakk sözüdür:
Miskin Hoca Ahmet cânı/Hem gevherdir hem kânı/Cümle onun mekânı/O lâ-mekan içinde
Hoca Ahmet’in canı, hem kaynağın kendisidir hem de o kaynaktan çıkan cevher. Her şey onun mekanıdır ama o mekansızlık içindedir.
Kaynak Hakk’tır ve gevher halk’tır. Cân ise hem Hakk’tır hem de halk. Bir bakıma Hakk bir bakıma halk. Bir bakıma Yaratan, bir bakıma Yaratılan yani Yaratılış.
Divan-ı Hikmet’in açılış dörtlüğünden sonra yedi dörtlüğünde Allah’a ulaşmak ve onu görmek için insanlara yönelmek gereği anlatılır. Allah Elçisi de “garip, yoksul, yetimlerle” çok ilgilenmesiyle Allah’a ulaşmış ve miraca yükselmiştir. İnsanlara hizmette Allah’a ulaşmak ne demektir?
Kök-İnanca bağlı Türkler Tanrı’ya yakınlaşmak için yaptıkları toplu tapınmalarda “musiki ve danstan” yararlanırlardı. Kamlar da esriyip ötelere geçmek için davul sesiyle birlikte dans eder, dönerlerdi.
H.A.Y, Divan-ı Hikmet’de musiki için şöyle söylüyor:
“Ruhlarının gıdasıdır çengü rebab”
Çeng ve rebab, Yunus Emre’de çeste ile kopuzdur.
Raks bugünkü Türkçe’de sema veya samah diye adlandırılan eylemdir. Sema ise eskiden musikiye denilirdi.
H.A.Y, Divan-ı Hikmet’de raks ve sema’nın kurallarını açıklıyor. (Aşk Yolu Sh. 317’den)
RAKS VE SEMA
Hikmet
Muhabbetni (muhabbetin) câmın (kadehini) içib raks eylegen (eyleyen)
Dîvâneliğ (divanelik) makamıga (makamına) kirdi (girdi) dostlar
Aç u tokluk sûd u ziyân (kazanç ve ziyan) hiç bilmegen (bilmeyen)
Sermest bolub (kendinden geçip) raks u semâ urdı dostlar
Hikmet
Raks u semâ urgan (yapan) âşık özin (kendini) bilmes
Bî hûş yürer (bilinçsizdir) dünyâ mâlın kolga (ele) almas
Yüzming âdem (yüz bin kişi) Taksir (Sultanım) dese mağrur bolmas
Dünyâ tefib (teperek) raks u semâ urdı (yaptı) dostlar
Hikmet
Dünyâ tefmey (tepmeden) raks u semâ urgan (yapan) câhil
Hakk yâdını bir dem aytmay (söylemeden) yürür gâfil
Dervîşmen (dervişim) der dünyâ sarı (dünyaya doğru) köngli (gönlü) mâyil (eğilimli)
Dünyâ üçün raks u semâ urdı dostlar
Hikmet
Özdin ketmey (kendinden geçmeden) raks u semâ urmak (yapmak) hatâ
Sübhân İgem (Ulu Tanrı’m) anga (ona) kılmas îmân atâ (armağan)
Tâat kılsa dillerini (kalplerini) kılmas safâ
Riyâ kılıb raks u semâ urdı (vurdu, yaptı) dostlar
Hikmet
Şibli âşık semâ urdı (yaptı) pertev körib (ışık görüp)
Mustafa’nı hazır körüb (görüp) seval (soru) sorub
Dünyâ ukbın (dünya endişesini) arka taşlab (dışlayıp) közin yumub (gözünü kapatıp)
Andağ kullar (öyle kullar) raks u semâ urdı (vurdu) dostlar
Hikmet
Şibli âşık yığlab (ağlayıp) aydı (dedi) Eyâ Resûl
Bî-tâkatmen (dayanamıyorum) semâ ursam (yapsam) hem men melûl (elemliyim)
Resûl aydı (dedi): “İnşaallah kılgay (kılar) kabûl”
Ruhsat tileb raks u semâ urdı dostlar.
Hikmet
Hoca Ahmed raks u semâ her kimge (herkese) yok
Taklit birle (ile) ursa (vursa, yapsa) semâ kirgey tamuğ (cehennem)
Bu rivâyet pinhân erdi (gizliydi) aytsam kamuğ (söylesem hepsini)
Hakk’nı tapıb (bulup) raks u semâ urdı (vurdu, yaptı) dostlar
H.A.Y toplantılarında kadın ve erkek birlikte tapınıldığı da eklersek H.A.Y de KÖK-İNANÇ yansımalarıyla ilgili yeterli bilgi vermiş oluruz.
 

YORUMLAR
Toplam 1 yorum var, 1 adet görüntüleniyor. Onay bekleyen yorum yok.

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 
Kemal Reis 26 Şubat 2016 Cuma 13:04

Cok sey soylenebilir bu konularda.Ne yazik ki ta ilk okuldan beri Turk egitim programlarinda,hatta din egitimiyle ilgili yuksek okullarda bu konular,yani Ahmet Yasevi cok iyi anlatilabilse,bugun ki sacmaliklar arab orf ve adetleri bizlere din kuraliymis gibi dayatilmasa Turkiyemiz kokleine bagli olrak o derecede ozgun ilerici bur toplum anlayisi yaratilmis olurdu.Boyle bir toplumunda birilerini taklit degil ,medeni uygarliga katki saglamis olurdu.Bu yolu ne yazik ki Turkimemiz iskaladi.

Yorumu oyla      0      0  
FACEBOOK YORUM
Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
Furkan Korkmaz'dan süper başlangıç!Spor
Furkan Korkmaz'dan süper başlangıç!
Yabancı kartlarla yapılan ödemeler arttıEkonomi
Yabancı kartlarla yapılan ödemeler arttı
Tüketici güven endeksi ekimde azaldıEkonomi
Tüketici güven endeksi ekimde azaldı
İngiltere'de 'mülteci karşıtı yasa tasarısı' protestosuDünya
İngiltere'de "mülteci karşıtı yasa tasarısı" protestosu
Küçük kızı bulana 1 milyon dolar ödülDünya
Küçük kızı bulana 1 milyon dolar ödül
İklim değişikliğinin sağlık üzerindeki etkileri artıyorDünya
İklim değişikliğinin sağlık üzerindeki etkileri artıyor
Mısır kabukları süs eşyalarına dönüşüyorKültür-Sanat
Mısır kabukları süs eşyalarına dönüşüyor
Kadın Boks Milli Takımı, Erzurum'da kampa girdiSpor
Kadın Boks Milli Takımı, Erzurum'da kampa girdi
Avrupa'dan FIFA'ya Dünya Kupası için 4 yıl baskısıSpor
Avrupa'dan FIFA'ya Dünya Kupası için 4 yıl baskısı
Nesil yetiştirme görevin vakıflara, cemaatlere devredilemezSiyaset
Nesil yetiştirme görevin vakıflara, cemaatlere devredilemez
Anayurt Gazetesi
KünyeKünye İletişimİletişim ReklamReklam FacebookFacebook TwitterTwitter RSSRSS Günün HaberleriGünün Haberleri